زیر نظام های آموزشی و مقاطع تحصیلی مصوب
- نظام آموزش کاردانی فنی (طول دوره 2 تا 3 سال)
این دوره مجموعهای از آموزشهای نظری و عملی است که دانش، مهارت و نگرش دانشجو را برای ایفای نقش کارآمد و اثربخش در بخشهای فنی حوزههای شغلی ارتقا میدهد. این آموزشها در سطح کاردانی و مبتنی بر آموزشهای چند مهارتی در طیفی از مشاغل همگون در مدت 2 تا 3 سال میباشد.
- نظام آموزش کاردانی حرفه ای (طول دوره 2 تا 3 سال)
این دوره مجموعهای از آموزشهای نظری و عملی است که دانش، مهارت و نگرش دانشجو را در زمینههای بهرهبرداری، پشتیبانی تولید وعرضه خدمات، اجرای طرحهایی در طیفی از مشاغل، انجام و ارائه خدمات حرفهای در بخشهای مختلف ارتقا میدهد.
- نظام آموزش مهندسی فناوری (طول دوره 2 تا 3 سال)
شامل مجموعهای از آموزشهای نظری و عملی است که دانش، مهارت و نگرش دانشجو را در زمینههای تحقیق، طراحی، نوآوری، بهینهسازی، اجرا و برنامهریزی در حوزههای شغلی مهندسی فناوری ارتقا میدهد.
- نظام آموزش کارشناسی حرفه ای(طول دوره 2 تا 3 سال)
شامل مجموعهای از آموزشهای نظری و عملی است که دانش، مهارت و نگرش دانشجو را در زمینههای تحقیق، طراحی، توسعه، برنامهریزی، اجرا و ارزشیابی بخشهای فرهنگی، هنری، اجتماعی و اقتصادی ارتقا میدهد.
- نظام آموزش مهندسی فناوری ارشد(طول دوره 2 تا 5/2 سال)
مجموعهای از قابلیتها و توانمندیهایی است که دانشجو را برای ایفای نقش کارآمد در حوزههای انتقال، پیادهسازی، مستندسازی و بهینهسازی فناوری و همچنین امکان سنجش، نصب، راهاندازی، مدیریت و بهرهوری در حوزه اجرا آماده میسازد (طول دوره 2 تا 2.5 سال).
- نظام آموزش کارشناسی حرفه ای ارشد
مجموعهای از قابلیتها و توانمندیهایی است که دانشجو را برای ایفای نقش کارآمد در حوزههای انتقال، پیادهسازی، مستندسازی و بهینهسازی فناوری و همچنین امکان سنجش، نصب، راهاندازی، مدیریت و بهرهوری در حوزه اجرا آماده میسازد (طول دوره 2 تا 2.5 سال).
- نظام آموزش عالی تکمیلی بین سطوح تحصیلی
دورههای آموزش عالی تکمیلی بین سطوح تحصیلی آموزشهایی کوتاه مدت است که در شروع یا حین کار، در محیطکار، کارگاه و یا مراکز آموزشی در قالب پودمانها یا بستههای آموزشی از هر سطح ورودی تا عالیترین سطح، طراحی و اجرا شود. در واقع تک پودمانها، بستههای آموزشی مرتبط با یک مهارت شغلی میباشند و موفقیت در هر یک از این پودمانها یا بستههای آموزشی منجر به صدور گواهینامه مستقل میشود.
- دوره های بین مقاطع تحصیلی دیپلم و کاردانی:
این سطح ناظر به آموزش هایی است که دانش، مهارت و نگرش فرد را در زمینه های بهره برداری، نصب و راه اندازی، تعمیر و نگهداری، پشتیبانی تولید و خدمات و .... ارتقا می بخشد و فرد را برای ایفای نقش کارآمد در سطوح شغلی تکنسین فنی و تکنسین حرفه ای آماده می سازد.
- دوره های بین مقاطع تحصیلی کاردانی و کارشناسی:
این سطح ناظر به آموزش هایی است که دانش، مهارت، و نگرش فرد را در زمینه های انتقال تجارب، اجرای طرح ها، شناسایی عیوب فرآیندها، بهینه سازی محصولات، طراحی محصولات، برنامه ریزی و ... ارتقا می بخشد و فرد را برای ایفای نقش کارآمد در سطوح شغلی مهندس فنی و کارشناس حرفه ای آماده می سازد.
- دوره های تکمیلی بین مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد:
این سطح ناظر به آموزش هایی است که دانش، مهارت و نگرش فرد را در زمینه های تجزیه و تحلیل و حل مسائل و مشکلات، طراحی و بهینه سازی فرآیندها در سطوح شغلی پیچیده و تخصصی ارتقا می بخشد.
- دوره های تکمیلی بین مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری:
این سطح ناظر به آموزش هایی است که دانش، مهارت و نگرش فرد را در زمینه های تجزیه و تحلیل مسائل چند وجهی، راهبردی آموزش و پژوهش، مدیریت بحران، نوآوری در مرزهای دانش و فناوری، آینده پژوهی و ... ارتقا می بخشد و فرد را برای ایفای نقش کارآمد در سطوح شغلی فوق تخصص آماده میسازد.
- موسسات آموزش عالی علمی کاربردی
این مؤسسات به منظور ساماندهی آموزشهای علمی کاربردی در دستگاههای اجرایی تشکیل شده و طی مصوبه شورای عالی اداری مورد تاکید قرار گرفته اند. در حال حاضر، 12 موسسه فعال وجود دارد.
- مراکز آموزش علمی کاربردی
مراکز آموزش علمی کاربردی در چهار دسته هیأت مؤسسی، وابسته به دانشگاه، وابسته به ارگان ها و دستگاه ها و وابسته به موسسات آموزش عالی علمی کاربردی مشغول ارائه آموزش میباشند. این مراکز آموزشی از نظر ماهیت حقوقی به سه دسته مراکز دولتی، مراکز عمومیو مراکز خصوصی تقسیم بندی میشوند.
