چشم ­انداز، بیانیه ارزش ها، ماموریت‌ها، چالش­ها، اهداف کلان و اهداف عملیاتی

چشم ­انداز

دانشگاه جامع علمی- کاربردی در افق چشم­انداز (1404)برخوردار از موقعیتی ممتاز در عرصه­هایی با مزیت های حرفه ای، مهارتی و رقابتی در سطح ملی و بین­المللی است و کانون تجلی و تبلور توسعه مهارت و فناوری است.این دانشگاه نقطه اتکا دولت و مردم در تامین و تربیت نیروی انسانی ماهر و متعهد، متناسب با اقتضائات اقتصاد مقاومتی و جامعه­ای دانش ­بنیان است.

بیانیه ارزش ها

با هدف بالندگی دانشگاه جامع علمی کاربردی و تمامی ذی‌نفعان دانشگاه و با الهام از سند دانشگاه اسلامی، در سایه ارزش‌های اصلی ذیل تلاش می‌نماییم:

  • پایبندی به ارزش‏های اسلامی– ایرانی: تأکید بر رعایت اخلاق حرفه‏ای ، سلامت اداری و اخلاق فردی مطابق با ارزش‏های اسلامی – ایرانی
  • کارآفرینی و ثروت‏آفرینی: برنامه‏ریزی و اقدام با هدف توسعه کارآفرینی و ثروت‏آفرینی
  • توفیق‌طلبی: دستیابی به اهداف عالی بواسطه خلاقیت، نوآوری و بهبود مستمر
  • یادگیری: نهادینه‌سازی یادگیری مستمر دانش و مهارت
  • پایداری پویا: ایجاد تعادل پویا میان فعالیت­های جاری دانشگاه و محیط اقتصادی و اجتماعی آینده
  • کشف و روشن‌گری دانشی: مقید به کشف، تولید، بکارگیری و تسهیم دانش و مهارت
  • آزادی علمی و تنوع‌پذیری: احترام به تنوع افراد، دیدگاه‌ها و ایده‌ها و برابری اجتماعی در مسیر تحقق چشم‌انداز
  • شفافیت و مسئولیت‌پذیری همه‌جانبه: مسئولیت‌پذیری فردی و سازمانی در برابر ایده­ها، نظرات، فعالیت­ها و... و پاسخگویی
  • مشارکت‌پذیری: پذیرش و ترغیب مشارکت تمامی فعالان در حوزه موضوعات دانشگاه، به‏ویژه مشارکت بخش خصوصی و مردم، در تمامی سطوح با هدف دستیابی به چشم‌انداز

ماموریت‌ها

  •  تربیت و افزایش کارایی و اثر بخشی نیروی انسانی مورد نیاز در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی، خدمات و فرهنگ و هنر بر اساس استانداردهای شغلی، فرهنگ ارزشی- بومی نیاز بازار کار داخلی و تقاضای بازارهای منطقه‌ای و بین المللی متناسب با نظام اشتغال کشور.
  •  گسترش و نهادینه کردن فرهنگ کسب و کار بر پایه استعداد، ذوق، دانش، مهارت، فناوری، تخصص، توانایی و کارآفرینی با تقویت باورهای اعتقادی و اخلاق حرفه‌ای.
  • توسعه کمی و کیفی آموزش‌های مهارت و فناوری مبتنی بر پژوهش‌های کاربردی و آمایش سرزمین با بهره گیری از ظرفیت بخش‌های مختلف کشور اعم از دولتی، عمومی، تعاونی و خصوصی با رویکرد تقاضا محوری و تعامل مستمر و موثر با نهادهای بین المللی.
  • طراحی و تدوین نمونه‌ها و روش‌های انعطاف پذیر در آموزش‌های مهارتی و فناورانه.
  • نیازسنجی مستمر آموزشی مبتنی بر آمایش سرزمین و برنامه‌ریزی، سازماندهی و هدایت آموزش‌های مهارتی و فناورانه بر اساس تحولات فناوری.
  • معرفی و هدایت فارغ‌التحصیلان آموزش مهارتی و فناورانه به بازار کار  بر اساس ظرفیت‌ها و فرصت‌های شغلی بخش دولتی و غیر دولتی و توانمندی‌های فارغ التحصیلان.

چالش­ها

  1. مطالبات مقام معظم رهبری ناظر به نقش دانشگاه جامع علمی کاربردی در زمینه­سازی برای علم نافع و  تربیت نیروی انسانی مومن، صالح، تحول­آفرین، ماهر و کارآفرین در برابر ظرفیت­های نامتوازن و ساختارنیافته در حوزه­های علمی، آموزشی، فرهنگی، مهارتی و تربیتی
  2. دغدغه مقام محترم ریاست جمهوری در خصوص حل مشکل اشتغال خیل عظیم دانش آموختگان بیکار درکشور در برابر نابسندگی قابلیت ها و شایستگی های کارآفرینی و خوداشتغالی دانش آموختگان و ظرفیت های محدود اشتغال در کشور
  3. تاکید اساسنامه و ماموریت دانشگاه جامع علمی کاربردی در خصوص ارائه آموزش­های برخوردار از کیفیت مهارتی و تربیتی مبتنی بر نیازهای واقعی کشور در برابر توسعه فراگیر در ادوار گذشته
  4. ضرورت توجه به نقش اساسی دانشگاه جامع علمی کاربردی در جهت اعتلای نیروی انسانی کشور و افزایش صلاحیت­های علمی- تخصصی و مهارتی دانش آموختگان در برابر محدودیت­های زیرساختی دانشگاه
  5. لزوم توجه به اقتضائات تربیت نیروی انسانی ماهر از طریق آموزش در محیط واقعی کار در برابر ظرفیت­های نابسنده و نسبی واگذارشده به دانشگاه جامع علمی کاربردی توسط دستگاه­های بهره­بردار
  6. ضرورت توجه به نقش و ماموریت دانشگاه جامع علمی کاربردی در زمینه­سازی برای ایجاد اشتغال مولد برای جویندگان کار در برابر عدم حمایت دستگاه­های متولی در جذب دانش آموختگان و عدم تخصیص منابع و وام اشتغال به دانش آموختگان دانشگاه 
  7. لزوم برخورداری از مدرسان و نیروی هیات علمی با ظرفیت­های مهارتی بالا در برابر عدم وجود مرکزی فعال برای تربیت نیروی مدرس علمی کاربردی با قابلیت­های مورد انتظار
  8. اهمیت داشتن نگاه یکپارچه به کلیه دانشگاه­های کشور در برابر نگاه تفکیکی و تجزیه­گرایانه منتسب به دانشگاه­های آکادمیکی و دانشگاه های ماموریت گرا
  9. وجوب برنامه­ریزی بلندمدت حسب سناریوهای توسعه در برابر نوسان در برآورد و آمایش استان­ها و مناطق و برنامه ریزی های توسعه اقتصادی اجتماعی کشور
  10. ضرورت توجه به ارائه آموزش­های تقاضامحور یک بار پذیرش در برابر ضعف انگیزه سرمایه­گذاری بخش خصوصی برای توسعه این آموزش­ها
  11. ضرورت توسعه ظرفیت­های کمی دانشگاه جامع علمی کاربردی در برابر تغییرات هرم سنی جمعیتی کشور،
  12. لزوم حضور یکپارچه و موثر دانشگاه جامع علمی کاربردی در عرصه بین الملل در برابر ضعف زیرساخت های موجود،
  13. ضرورت تحول در ماموریت های دانشگاه جامع علمی کاربردی و تبدیل آن به دانشگاه نسل سوم در برابر نابسندگی تغییرات پارادایمی کارآفرینی در کلیه حوزه های اقتصادی و اجتماعی کشور برای ایجاد اکوسیستم کارآفرینی

اهداف کلان

  1. احراز جایگاه دانشگاه جامع علمی کاربردی به­عنوان مهم ترین نهاد تامین­کننده نیروی انسانی مهارتی سطح میانی کشور[1]
  2. ایجاد تحول در مسیر توسعه حرفه­ای سرمایه انسانی کشور معطوف به غنای شغلی و توسعه ظرفیت­های مهارتی نیروی کار
  3. ارتقاء نقش آموزش­های مهارتی در تولید دانش مهارتی و فناوری بومی
  4.  افزایش تعاملات بین المللی و ایفای نقش مرجع آموزش­های مهارتی در منطقه و جهان اسلام
  5. تبدیل دانشگاه جامع علمی کاربردی به بزرگترین دانشگاه  نسل سوم کشور و احراز مرجعیت کارآفرینی در سطوح ملی و بین المللی ((World Class Entrepreneurship University
  6. استقرار نظام یکپارچه هماهنگ و نظارت ملی در دانشگاه جامع علمی کاربردی معطوف به افزایش کارایی و اثربخشی

راهبردهای کلان

  1. تاکید بر تقسیم کار ملی در حوزه­های مهارتی آموزش عالی و تبیین نقش دانشگاه جامع علمی – کاربردی به­عنوان یکی از مهمترین عوامل سهیم و موثر در ایجاد اشتغال و  تامین نیروی انسانی میانی کشور (اهداف عملیاتی1، 2،3، 4، 5، 10)
  2. توسعه ساز و کارهای ارزیابی مستمر قابلیت­های دانشگاه با همکاری بخش­های(دستگاههای اجرایی و موسسات آموزش عالی علمی کاربردی) : صنعت، خدمات ، کشاورزی ، فرهنگ وهنر با تاکید بر کارایی بیرونی  و اثربخشی (اهداف عملیاتی 2، 7، 8، 9، 22، 23، 25، 26)
  3. بسط سازوکارهای بهره­برداری از ظرفیت­های نیروی انسانی تکنولوژیست، صنعتگر و کارآفرین بخشهای : صنعت، خدمات ، کشاورزی ، فرهنگ وهنر به عنوان مدرس به­ویژه در حوزه های عملی و مهارتی( اهداف عملیاتی 1، 2، 3، 5، 6، 9، 10، 11، 14، 17، 18، 20)
  4. هدایت اجرای برنامه­های درسی به سمت میدانی project) ( field based با مشارکت بخش­های صنعت، خدمات ، کشاورزی، فرهنگ وهنر( اهداف عملیاتی 8، 21، 22، 24)
  5. توسعه مشارکت دانشگاه جامع علمی کاربردی با بخش غیردولتی و دولتی در طراحی و تدوین برنامههای درسی و آموزشی و اجرای آموزش (triple helix)(اهداف عملیاتی 6، 8، 10، 21، 22، 24)
  6. توسعه فضای آموزش­های شایستگی محور و شغل­مدار و متناسب با نیازهای شاغلین و جویندگان کار(اهداف عملیاتی 1، 2، 3، 8، 9، 20، 22، 24)
  7. حمایت از محققان، مدرسان  و دانشجویان در تولید و انتقال فناوری و انجام پژوهش­های کاربردی و توسعه­ای در حوزه­های مرتبط با مزیت­های دانشگاه  جامع علمی کاربردی(اهداف عملیاتی 1، 4، 11، 14، 16، 17، 19)
  8. توجه به خودکفایی دانشگاه  جامع علمی کاربردی در برخورداری از نیروی انسانی با کیفیت متناسب با ماموریت­ گرایی حرفه­ای (اهداف عملیاتی 1، 2، 3، 8، 14، 16، 18، 19، 26)
  9. تاکید بر بومی گزینی و تربیت برای بوم در دانشگاه جامع علمی کاربردی (اهداف عملیاتی 1، 9، 24)
  10. زمینه سازی برای جلب سرمایه­گذاری بخش خصوصی در توسعه آموزش­های علمی کاربردی(اهداف عملیاتی 18، 19)
  11. ایجاد سازوکارهای استانداردسازی توسعه دانشگاه و نحوه پذیرش دانشجو معطوف به غنی­سازی   برنامه ها و تجمیع دورهها و ایجاد رشته­های جدید و فناور ­محور(اهداف عملیاتی 1، 2، 4، 8، 10، 19، 21،22، 25، 26)
  12. تفویض اختیار بیشتر به واحدهای استانی  دانشگاه مطابق با چارچوب­های مصوب هیات امناء (اهداف عملیاتی 14، 23، 26)
  13. تنوع بخشی به ساز و کار های توسعه ناظر بر مولفه های اساسی در راستای تحقق دانشگاه کارآفرین (نسل سوم)(اهداف عملیاتی 10، 14، 17، 18، 19، 20)
  14. توسعه گفتمان و دانش دیپلماسی مهارتی با تاکید بر تدوین برنامه ها و فرایندهای بین المللی سازی دانشگاه(اهداف عملیاتی 12، 13، 15، 16)

 اهداف عملیاتی

  1. تربیت دانش­آموختگانی مومن، متعهد و برخوردار از شایستگی­های اخلاقی و حرفه­ای همراه با تجارب متراکم مهارتی (راهبردهای1، 3، 6، 7، 8، 9، 11)
  2. سازگار کردن مزیت­ها و کارکردهای دانشگاه مبتنی بر نیازهای برنامه­های توسعه کشور،(راهبردهای 1، 2، 3، 6، 8، 11)
  3. تصویرپردازی از دانشگاه به­عنوان نیروی محرکه و اصلی ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری(راهبردهای1، 3، 6،  8، 13)
  4. ایجاد نظام یکپارچه آموزش، پژوهش و اداری مالی (راهبردهای1، 7، 11،13)
  5. ایجاد تعامل اثربخش با دیگر دانشگاه­ها و زیرنظام­های آموزش عالی(راهبردهای1، 3)
  6. ایجاد ظرفیت برای ارائه آموزش­های کوتاه­مدت تخصصی (تکمیلی بین سطوح تحصیلی )(راهبردهای3، 5)
  7. ایجاد مرکز سنجش و ارزیابی حرفه­ای در دانشگاه(راهبردهای 2، 12)
  8. ایجاد سامانه و ظرفیت برای ارائه خدمات مشاوره­ای به دستگاه­ها با رویکرد غنی سازی و بالندگی شغلی(راهبردهای 2، 4، 5، 6، 8، 11)
  9. ایجاد سامانه رصد و ارزیابی نیازهای روز کشور و بازار کار برای انطباق برنامه های دانشگاه با نیازها(راهبردهای 2، 3، 6، 9،12)
  10. تقویت بنیان­های زیرساختی و ایجاد کمیته های گسترش  فناوری با اجرای پروژه­های مشترک با بخش صنعت(راهبردهای 1، 3، 4، 5، 11، 13)
  11. راه­اندازی مرکز پژوهش و توسعه سرمایه انسانی دانشگاه (شامل مرکز تحقیقات و ...) ( راهبردهای 3، 7)
  12. ظرفیت سازی برای توسعه دیپلماسی مهارتی در دانشگاه جامع علمی کاربردی (راهبرد 14)
  13. برخورداری دانشگاه از برنامه جامع بین المللی سازی (راهبرد 14)
  14. توانمندسازی در حوزه­های عملیاتی ناظر به بهره­گیری از فناوری­های جدید معطوف به نوآوری، خلاقیت و حل مسئله(راهبردهای 3، 7، 8، 11، 13)
  15. ارتقاء تعاملات بین­المللی مبتنی با برخورداری از گواهی نامه های بین المللی و افزایش سطح آموزش در عرصه منطقه­ای با تاکید بر دریافت گواهینامه­های بین­المللی(راهبرد 14)
  16. ارتقاء دانش حرفه­ای و عملیاتی مدرسان به منظور ایفای نقش مرجع(Resource Person)  در مجامع بین­المللی( راهبردهای 7، 8، 14)
  17. توسعه ظرفیت های تبادل علمی،پژوهشی و مهارتی با تاکید بر فرایند های اشتراک دانش (knowledge sharing) (راهبردهای 3، 8، 13)
  18. راه­اندازی اکوسیستم خلق ایده و کارآفرینی مبتنی بر پژوهش در دانشگاه جامع علمی کاربردی با تاکید بر بهره­گیری از فضای کسب و کارهای کوچک و متوسط( SMES[2] )و صیانت از بازار (راهبردهای 3، 8، 10، 13)
  19. برقراری الگوی تبدیل ایده­ها به محصول و ثروت و حق مالکیت معنوی( patent)(راهبردهای 7، 8، 10، 11، 13)
  20. ایجاد کمپ­های کارآفرینی در کنار واحدهای وابسته معطوف به توسعه شایستگی های شغلی و کارآفرینی(راهبردهای 3، 6، 13)
  21. استانداردسازی فرایندهای ارائه آموزش و برنامه­های درسی دانشگاه (راهبردهای 4، 5، 11)
  22. اعتباربخشی به برنامه­های درسی و مراکز آموزشی از طریق هماهنگی و ممیزی بیرونی( راهبردهای 2، 4، 5، 6، 11)
  23. پیاده­سازی مدل TQM  در عرصه­های اداری، مالی و پشتیبانی در دانشگاه( راهبرد2، 12)
  24. انطباق برنامه­های درسی و آموزشی دانشگاه با نیازهای بخش­های اقتصادی، خدماتی ، کشاورزی و فرهنگ وهنر(راهبردهای4، 5، 6، 9 )
  25. شبکه­سازی بین فعالیت­های مراکز مجری و وابسته و پیاده­سازی سامانه آموزشی با هدف  هماهنگی در امور جاری(راهبردهای 2، 11)
  26. استقرار نظام مدیریت منابع و مصارف در دانشگاه(راهبردهای 2، 8، 11، 12)

 


[1] (کاردان، کارشناس و مهندس)

[2] Small and Medium Enterprises