چشم انداز، بیانیه ارزش ها، ماموریتها، چالشها، اهداف کلان و اهداف عملیاتی
چشم انداز
دانشگاه جامع علمی- کاربردی در افق چشمانداز (1404)برخوردار از موقعیتی ممتاز در عرصههایی با مزیت های حرفه ای، مهارتی و رقابتی در سطح ملی و بینالمللی است و کانون تجلی و تبلور توسعه مهارت و فناوری است.این دانشگاه نقطه اتکا دولت و مردم در تامین و تربیت نیروی انسانی ماهر و متعهد، متناسب با اقتضائات اقتصاد مقاومتی و جامعهای دانش بنیان است.
بیانیه ارزش ها
با هدف بالندگی دانشگاه جامع علمی کاربردی و تمامی ذینفعان دانشگاه و با الهام از سند دانشگاه اسلامی، در سایه ارزشهای اصلی ذیل تلاش مینماییم:
- پایبندی به ارزشهای اسلامی– ایرانی: تأکید بر رعایت اخلاق حرفهای ، سلامت اداری و اخلاق فردی مطابق با ارزشهای اسلامی – ایرانی
- کارآفرینی و ثروتآفرینی: برنامهریزی و اقدام با هدف توسعه کارآفرینی و ثروتآفرینی
- توفیقطلبی: دستیابی به اهداف عالی بواسطه خلاقیت، نوآوری و بهبود مستمر
- یادگیری: نهادینهسازی یادگیری مستمر دانش و مهارت
- پایداری پویا: ایجاد تعادل پویا میان فعالیتهای جاری دانشگاه و محیط اقتصادی و اجتماعی آینده
- کشف و روشنگری دانشی: مقید به کشف، تولید، بکارگیری و تسهیم دانش و مهارت
- آزادی علمی و تنوعپذیری: احترام به تنوع افراد، دیدگاهها و ایدهها و برابری اجتماعی در مسیر تحقق چشمانداز
- شفافیت و مسئولیتپذیری همهجانبه: مسئولیتپذیری فردی و سازمانی در برابر ایدهها، نظرات، فعالیتها و... و پاسخگویی
- مشارکتپذیری: پذیرش و ترغیب مشارکت تمامی فعالان در حوزه موضوعات دانشگاه، بهویژه مشارکت بخش خصوصی و مردم، در تمامی سطوح با هدف دستیابی به چشمانداز
ماموریتها
- تربیت و افزایش کارایی و اثر بخشی نیروی انسانی مورد نیاز در بخشهای مختلف صنعت، کشاورزی، خدمات و فرهنگ و هنر بر اساس استانداردهای شغلی، فرهنگ ارزشی- بومی نیاز بازار کار داخلی و تقاضای بازارهای منطقهای و بین المللی متناسب با نظام اشتغال کشور.
- گسترش و نهادینه کردن فرهنگ کسب و کار بر پایه استعداد، ذوق، دانش، مهارت، فناوری، تخصص، توانایی و کارآفرینی با تقویت باورهای اعتقادی و اخلاق حرفهای.
- توسعه کمی و کیفی آموزشهای مهارت و فناوری مبتنی بر پژوهشهای کاربردی و آمایش سرزمین با بهره گیری از ظرفیت بخشهای مختلف کشور اعم از دولتی، عمومی، تعاونی و خصوصی با رویکرد تقاضا محوری و تعامل مستمر و موثر با نهادهای بین المللی.
- طراحی و تدوین نمونهها و روشهای انعطاف پذیر در آموزشهای مهارتی و فناورانه.
- نیازسنجی مستمر آموزشی مبتنی بر آمایش سرزمین و برنامهریزی، سازماندهی و هدایت آموزشهای مهارتی و فناورانه بر اساس تحولات فناوری.
- معرفی و هدایت فارغالتحصیلان آموزش مهارتی و فناورانه به بازار کار بر اساس ظرفیتها و فرصتهای شغلی بخش دولتی و غیر دولتی و توانمندیهای فارغ التحصیلان.
چالشها
- مطالبات مقام معظم رهبری ناظر به نقش دانشگاه جامع علمی کاربردی در زمینهسازی برای علم نافع و تربیت نیروی انسانی مومن، صالح، تحولآفرین، ماهر و کارآفرین در برابر ظرفیتهای نامتوازن و ساختارنیافته در حوزههای علمی، آموزشی، فرهنگی، مهارتی و تربیتی
- دغدغه مقام محترم ریاست جمهوری در خصوص حل مشکل اشتغال خیل عظیم دانش آموختگان بیکار درکشور در برابر نابسندگی قابلیت ها و شایستگی های کارآفرینی و خوداشتغالی دانش آموختگان و ظرفیت های محدود اشتغال در کشور
- تاکید اساسنامه و ماموریت دانشگاه جامع علمی کاربردی در خصوص ارائه آموزشهای برخوردار از کیفیت مهارتی و تربیتی مبتنی بر نیازهای واقعی کشور در برابر توسعه فراگیر در ادوار گذشته
- ضرورت توجه به نقش اساسی دانشگاه جامع علمی کاربردی در جهت اعتلای نیروی انسانی کشور و افزایش صلاحیتهای علمی- تخصصی و مهارتی دانش آموختگان در برابر محدودیتهای زیرساختی دانشگاه
- لزوم توجه به اقتضائات تربیت نیروی انسانی ماهر از طریق آموزش در محیط واقعی کار در برابر ظرفیتهای نابسنده و نسبی واگذارشده به دانشگاه جامع علمی کاربردی توسط دستگاههای بهرهبردار
- ضرورت توجه به نقش و ماموریت دانشگاه جامع علمی کاربردی در زمینهسازی برای ایجاد اشتغال مولد برای جویندگان کار در برابر عدم حمایت دستگاههای متولی در جذب دانش آموختگان و عدم تخصیص منابع و وام اشتغال به دانش آموختگان دانشگاه
- لزوم برخورداری از مدرسان و نیروی هیات علمی با ظرفیتهای مهارتی بالا در برابر عدم وجود مرکزی فعال برای تربیت نیروی مدرس علمی کاربردی با قابلیتهای مورد انتظار
- اهمیت داشتن نگاه یکپارچه به کلیه دانشگاههای کشور در برابر نگاه تفکیکی و تجزیهگرایانه منتسب به دانشگاههای آکادمیکی و دانشگاه های ماموریت گرا
- وجوب برنامهریزی بلندمدت حسب سناریوهای توسعه در برابر نوسان در برآورد و آمایش استانها و مناطق و برنامه ریزی های توسعه اقتصادی اجتماعی کشور
- ضرورت توجه به ارائه آموزشهای تقاضامحور یک بار پذیرش در برابر ضعف انگیزه سرمایهگذاری بخش خصوصی برای توسعه این آموزشها
- ضرورت توسعه ظرفیتهای کمی دانشگاه جامع علمی کاربردی در برابر تغییرات هرم سنی جمعیتی کشور،
- لزوم حضور یکپارچه و موثر دانشگاه جامع علمی کاربردی در عرصه بین الملل در برابر ضعف زیرساخت های موجود،
- ضرورت تحول در ماموریت های دانشگاه جامع علمی کاربردی و تبدیل آن به دانشگاه نسل سوم در برابر نابسندگی تغییرات پارادایمی کارآفرینی در کلیه حوزه های اقتصادی و اجتماعی کشور برای ایجاد اکوسیستم کارآفرینی
اهداف کلان
- احراز جایگاه دانشگاه جامع علمی کاربردی بهعنوان مهم ترین نهاد تامینکننده نیروی انسانی مهارتی سطح میانی کشور[1]
- ایجاد تحول در مسیر توسعه حرفهای سرمایه انسانی کشور معطوف به غنای شغلی و توسعه ظرفیتهای مهارتی نیروی کار
- ارتقاء نقش آموزشهای مهارتی در تولید دانش مهارتی و فناوری بومی
- افزایش تعاملات بین المللی و ایفای نقش مرجع آموزشهای مهارتی در منطقه و جهان اسلام
- تبدیل دانشگاه جامع علمی کاربردی به بزرگترین دانشگاه نسل سوم کشور و احراز مرجعیت کارآفرینی در سطوح ملی و بین المللی ((World Class Entrepreneurship University
- استقرار نظام یکپارچه هماهنگ و نظارت ملی در دانشگاه جامع علمی کاربردی معطوف به افزایش کارایی و اثربخشی
راهبردهای کلان
- تاکید بر تقسیم کار ملی در حوزههای مهارتی آموزش عالی و تبیین نقش دانشگاه جامع علمی – کاربردی بهعنوان یکی از مهمترین عوامل سهیم و موثر در ایجاد اشتغال و تامین نیروی انسانی میانی کشور (اهداف عملیاتی1، 2،3، 4، 5، 10)
- توسعه ساز و کارهای ارزیابی مستمر قابلیتهای دانشگاه با همکاری بخشهای(دستگاههای اجرایی و موسسات آموزش عالی علمی کاربردی) : صنعت، خدمات ، کشاورزی ، فرهنگ وهنر با تاکید بر کارایی بیرونی و اثربخشی (اهداف عملیاتی 2، 7، 8، 9، 22، 23، 25، 26)
- بسط سازوکارهای بهرهبرداری از ظرفیتهای نیروی انسانی تکنولوژیست، صنعتگر و کارآفرین بخشهای : صنعت، خدمات ، کشاورزی ، فرهنگ وهنر به عنوان مدرس بهویژه در حوزه های عملی و مهارتی( اهداف عملیاتی 1، 2، 3، 5، 6، 9، 10، 11، 14، 17، 18، 20)
- هدایت اجرای برنامههای درسی به سمت میدانی project) ( field based با مشارکت بخشهای صنعت، خدمات ، کشاورزی، فرهنگ وهنر( اهداف عملیاتی 8، 21، 22، 24)
- توسعه مشارکت دانشگاه جامع علمی کاربردی با بخش غیردولتی و دولتی در طراحی و تدوین برنامههای درسی و آموزشی و اجرای آموزش (triple helix)(اهداف عملیاتی 6، 8، 10، 21، 22، 24)
- توسعه فضای آموزشهای شایستگی محور و شغلمدار و متناسب با نیازهای شاغلین و جویندگان کار(اهداف عملیاتی 1، 2، 3، 8، 9، 20، 22، 24)
- حمایت از محققان، مدرسان و دانشجویان در تولید و انتقال فناوری و انجام پژوهشهای کاربردی و توسعهای در حوزههای مرتبط با مزیتهای دانشگاه جامع علمی کاربردی(اهداف عملیاتی 1، 4، 11، 14، 16، 17، 19)
- توجه به خودکفایی دانشگاه جامع علمی کاربردی در برخورداری از نیروی انسانی با کیفیت متناسب با ماموریت گرایی حرفهای (اهداف عملیاتی 1، 2، 3، 8، 14، 16، 18، 19، 26)
- تاکید بر بومی گزینی و تربیت برای بوم در دانشگاه جامع علمی کاربردی (اهداف عملیاتی 1، 9، 24)
- زمینه سازی برای جلب سرمایهگذاری بخش خصوصی در توسعه آموزشهای علمی کاربردی(اهداف عملیاتی 18، 19)
- ایجاد سازوکارهای استانداردسازی توسعه دانشگاه و نحوه پذیرش دانشجو معطوف به غنیسازی برنامه ها و تجمیع دورهها و ایجاد رشتههای جدید و فناور محور(اهداف عملیاتی 1، 2، 4، 8، 10، 19، 21،22، 25، 26)
- تفویض اختیار بیشتر به واحدهای استانی دانشگاه مطابق با چارچوبهای مصوب هیات امناء (اهداف عملیاتی 14، 23، 26)
- تنوع بخشی به ساز و کار های توسعه ناظر بر مولفه های اساسی در راستای تحقق دانشگاه کارآفرین (نسل سوم)(اهداف عملیاتی 10، 14، 17، 18، 19، 20)
- توسعه گفتمان و دانش دیپلماسی مهارتی با تاکید بر تدوین برنامه ها و فرایندهای بین المللی سازی دانشگاه(اهداف عملیاتی 12، 13، 15، 16)
اهداف عملیاتی
- تربیت دانشآموختگانی مومن، متعهد و برخوردار از شایستگیهای اخلاقی و حرفهای همراه با تجارب متراکم مهارتی (راهبردهای1، 3، 6، 7، 8، 9، 11)
- سازگار کردن مزیتها و کارکردهای دانشگاه مبتنی بر نیازهای برنامههای توسعه کشور،(راهبردهای 1، 2، 3، 6، 8، 11)
- تصویرپردازی از دانشگاه بهعنوان نیروی محرکه و اصلی ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری(راهبردهای1، 3، 6، 8، 13)
- ایجاد نظام یکپارچه آموزش، پژوهش و اداری مالی (راهبردهای1، 7، 11،13)
- ایجاد تعامل اثربخش با دیگر دانشگاهها و زیرنظامهای آموزش عالی(راهبردهای1، 3)
- ایجاد ظرفیت برای ارائه آموزشهای کوتاهمدت تخصصی (تکمیلی بین سطوح تحصیلی )(راهبردهای3، 5)
- ایجاد مرکز سنجش و ارزیابی حرفهای در دانشگاه(راهبردهای 2، 12)
- ایجاد سامانه و ظرفیت برای ارائه خدمات مشاورهای به دستگاهها با رویکرد غنی سازی و بالندگی شغلی(راهبردهای 2، 4، 5، 6، 8، 11)
- ایجاد سامانه رصد و ارزیابی نیازهای روز کشور و بازار کار برای انطباق برنامه های دانشگاه با نیازها(راهبردهای 2، 3، 6، 9،12)
- تقویت بنیانهای زیرساختی و ایجاد کمیته های گسترش فناوری با اجرای پروژههای مشترک با بخش صنعت(راهبردهای 1، 3، 4، 5، 11، 13)
- راهاندازی مرکز پژوهش و توسعه سرمایه انسانی دانشگاه (شامل مرکز تحقیقات و ...) ( راهبردهای 3، 7)
- ظرفیت سازی برای توسعه دیپلماسی مهارتی در دانشگاه جامع علمی کاربردی (راهبرد 14)
- برخورداری دانشگاه از برنامه جامع بین المللی سازی (راهبرد 14)
- توانمندسازی در حوزههای عملیاتی ناظر به بهرهگیری از فناوریهای جدید معطوف به نوآوری، خلاقیت و حل مسئله(راهبردهای 3، 7، 8، 11، 13)
- ارتقاء تعاملات بینالمللی مبتنی با برخورداری از گواهی نامه های بین المللی و افزایش سطح آموزش در عرصه منطقهای با تاکید بر دریافت گواهینامههای بینالمللی(راهبرد 14)
- ارتقاء دانش حرفهای و عملیاتی مدرسان به منظور ایفای نقش مرجع(Resource Person) در مجامع بینالمللی( راهبردهای 7، 8، 14)
- توسعه ظرفیت های تبادل علمی،پژوهشی و مهارتی با تاکید بر فرایند های اشتراک دانش (knowledge sharing) (راهبردهای 3، 8، 13)
- راهاندازی اکوسیستم خلق ایده و کارآفرینی مبتنی بر پژوهش در دانشگاه جامع علمی کاربردی با تاکید بر بهرهگیری از فضای کسب و کارهای کوچک و متوسط( SMES[2] )و صیانت از بازار (راهبردهای 3، 8، 10، 13)
- برقراری الگوی تبدیل ایدهها به محصول و ثروت و حق مالکیت معنوی( patent)(راهبردهای 7، 8، 10، 11، 13)
- ایجاد کمپهای کارآفرینی در کنار واحدهای وابسته معطوف به توسعه شایستگی های شغلی و کارآفرینی(راهبردهای 3، 6، 13)
- استانداردسازی فرایندهای ارائه آموزش و برنامههای درسی دانشگاه (راهبردهای 4، 5، 11)
- اعتباربخشی به برنامههای درسی و مراکز آموزشی از طریق هماهنگی و ممیزی بیرونی( راهبردهای 2، 4، 5، 6، 11)
- پیادهسازی مدل TQM در عرصههای اداری، مالی و پشتیبانی در دانشگاه( راهبرد2، 12)
- انطباق برنامههای درسی و آموزشی دانشگاه با نیازهای بخشهای اقتصادی، خدماتی ، کشاورزی و فرهنگ وهنر(راهبردهای4، 5، 6، 9 )
- شبکهسازی بین فعالیتهای مراکز مجری و وابسته و پیادهسازی سامانه آموزشی با هدف هماهنگی در امور جاری(راهبردهای 2، 11)
- استقرار نظام مدیریت منابع و مصارف در دانشگاه(راهبردهای 2، 8، 11، 12)
