نشست خبری رئیس دانشگاه جامع علمی كاربردی كردستان
 
                                    
رئیس دانشگاه علمی کاربردی واحد کردستان:
فارغ التحصیلان مراکز علمی کاربردی کمترین مشکل اشتغال را دارند
رئیس دانشگاه علمی کاربردی واحد کردستان توجه به مهارت آموزی را از اولویت های اساسی این دانشگاه عنوان کرد و گفت: بر اساس آمارها در حال حاضر فارغ التحصیلان مراکز علمی کاربردی کمترین مشکل اشتغال را در کشور دارند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر یوسف رستمی در نشست خبری با حضور خبرنگاران رسانه های استان کردستان بیان کرد: متاسفانه امروزه بیشتردانشجویان دانشگاه ها به دلیل عدم داشتن مهارت های لازم پس از فارغ التحصیلی جذب بازار کار نمی شوند.
وی ادامه داد: دانشگاه علمی کاربردی با اولویت دهی به رشته های مهارتی زمینه ای فراهم کرده است که افراد بتوانند در رشته هایی مورد علاقه خود و متناسب با نیازهای منطقه تحصیل کنند.
دکتر رستمی با اشاره به اینکه فرآخوان راه اندازی مراکز علمی کاربردی در استان کردستان در سال 84 صادر شد، عنوان کردک نتیجه این فرآخوان در سال 87 منجر به راه اندازی سه مرکز علمی کاربردی قروه، سقز و مرکز شماره یک سنندج شد.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی واحد کردستان با بیان اینکه در حال حاضر مجوز فعالیت 12 مرکز در استان صادر شده است، افزود: این مراکز در شهرستان های سنندج، قروه، سقز، بیجار و دیواندره راه اندازی شده اند.
وی از آغاز فعالیت سه مرکز علمی کاربردی جدید در مهر ماه سال جاری خبر داد و افزود: مراکز آموزشی علمی کاربردی جهاد دانشگاهی، اصلاح و تربیت بهزیستی و شهرداری دیواندره از مراکز جدید دانشگاه علمی کاربردی استان هستند که برای ترم جدید دانشجو پذیرش می کنند.
دکتر رستمی با اشاره به مصوبه دولت نهم برای ایجاد مراکز علمی کاربردی در تمام شهرستان های استان کردستان، تصریح کرد: شهرستان های بانه و مریوان نیز در اولویت راه اندازی مرکز قرار دارند.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی واحد کردستان از آغاز ثبت نام دوره های پودمانی این دانشگاه برای ترم جدید خبر داد و گفت: زمان ثبت نام از 21 شهریور آغاز شده است و متقاضیان می توانند علاوه بر اخذ دفترچه از ادارت پست از طریق اینترنت نیز تمامی مراحل ثبت نام را انجام دهند.
وی با اشاره به پذرش دانشجو در رشته مدیریت خانواده به صورت غیر حضوری، عنوان کرد: متقاضیان می توانند با ثبت نام در این رشته که محدویت پذیرش نیز ندارد بدون حضور در کلاس و حتی آزمون پایان دوره، مدرک فوق دیپلم دریافت کنند.
دکتر رستمی با اشاره به اینکه دانشگاه علمی کاربردی برای ترم جدید در 16 رشته دانشجو پذیرش می کندف اظهار داشت: رشته های اصلاح و تربیت و نقشه کشی صنعتی برای نخستین بار است که در استان کردستان راه اندازی شده است.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی واحد کردستان آمار دانشجویان شاغل به تحصیل را در این دانشگاه سه هزار و 497 نفر ذکر کرد و گفت: 872 دانشجو به صورت ترمی و دو هزار و 625 نفر نیز به صورت پودمانی در مراکز به تحصیل اشتغال دارند.
وی اضافه کرد: همچنین سهمیه پذیرش دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی واحد استان کردستان برای ترم جدید یک هزار و 750 نفر است.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی واحد کردستان در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه دانشگاه ها از پایه های اصلی توسعه به شمار می روند، گفت: متاسفانه دانشگاه ها در استان کردستان نقش کمرنگی در تصمیم گیرها ایفا می کنند.
دکتر رستمی بیان کرد: متاسفانه امروزه نقش دانشگاه های استان به فعالیت های آموزشی محدود شده است و آنچنان که باید از نظرات آنها در تصمیم گیری ها استفاده نمی شود.
وی با بیان اینکه نقش دانشگاه ها فراتر از فعالیت های آموزشی است، عنوان کرد: دانشگاه های استان کردستان دارای ظرفیت های بالایی هستند و مدیران می توانند از نظرات آنها در اجرای طرح های خود استفاده کنند.
دکتر رستمی استفاده از کارشناسان و متخصصان دانشگاهی را که آشنایی کاملی با وضعیت استان دارند بسیار مهم برشمرد و تصریح کرد: استفاده از همکاری دانشگاه ها برای اجرای طرح های تحقیقاتی امری است که باید بیش از پیش مورد توجه مدیران دستگاه های اجرایی در استان قرار گیرد.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی واحد کردستان در بخش دیگری از سخنان خود مشکل اصلی در راه اندازی دانشکده خبر را در استان عدم وجود زمین مناسب عنوان کرد و افزود: متاسفانه متولی اصلی اقدام جدی در این رابطه صورت نمی دهد.
وی با اشاره به اینکه در صورت تامین زمین مشکلی برای اخذ مجوز وجود ندارد، عنوان کرد: در صورتی که مشکل تامین زمین با زیربنای مشخص برای ایجاد دانشکده از سوی متولی امر حل نشود رشته های این دانشکده در مراکز وابسته ایجاد می شوند.
دکتر رستمی اظهار داشت: ایجاد دانشکده خبر علاوه بر تربیت خبرنگاران جدید می تواند سطح کیفی فعالیت های خبرنگاران استان را افزایش دهد.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی واحد کردستان همچنین ایجاد سازمان ملی مهارت را در ارتقای وضعیت مهارتی دانش آموختگان دانشگاه ها بسیار موثر بیان کرد و گفت: وجود این سازمان که قادر است رشته های مهارتی و کاربردی را در کشور پوشش دهد بسیار مهم است.
وی گفت: در حال حاضر 80 درصد رشته های تحصیلی مراکز علمی کاربردی در مقطع کاردانی مشغول به تحصیل هستند اما با ایجاد این سازمان دانشجویان از مقطع کاردانی تا دکترای مهارتی دانشجو تربیت می شود.
دکتر رستمی با اشاره به نقش این آموزشکده ها در ساماندهی رشته های مهارتی در کشور، بیان کرد: سازمان ملی مهارت قادر خواهد بود که نیازهای کشور در حوزه اشتغال پاسخ دهد 


